قوانين و مقررات صنايع‌دستي آسيب شناسي مي‌شوند

به گزارش ميراث آريا(chtn)، سعيد زاويه رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي با حضور در ششمين شوراي معاونان صنايع‌‌دستي 30 استان با بيان اين مطلب گفت: کاربردي کردن صنايع‌دستي و تقويت اين بخش از هنر- صنعت کشورمان به عنوان هويت ملي اهميت بسياري دارد.

وي با اشاره به اينکه در بحث توسعه و ترويج صنايع‌‌دستي مطالعه اطلس عشاير زاگرس نشين در دست اجرا است، اظهار داشت: به منظور حفظ رشته‌هاي فعال صنايع‌دستي و احياء رشته‌هاي از ميان رفته بايد فرهنگ مربوط به آن‌ها توسعه و ترويج يابد.

رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي ادامه داد: تدوين چشم انداز 20 ساله صنايع‌دستي به صورت منطقه‌اي نيز از مباحثي است که بايد توسط معاونت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي و معاونت‌هاي استاني مورد توجه قرار گيرد.

زاويه تصريح کرد: رشته‌هاي بومي استان‌ها بايد بيش از پيش مطرح شده و در صورت فراهم بودن شرايط لازم، در جهت اشتغالزايي يکي از رشته‌هاي اصيل و شاخص هر استان اقداماتي انجام شود.

وي تأکيد کرد: پژوهش و نمونه سازي محصولات صنايع‌دستي يکي ديگر از برنامه‌هاي مورد تأکيد پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه ضعف پژوهش براي توليدات هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي از مدت‌ها پيش احساس مي‌شود، گفت: در همين راستا پژوهش و نمونه سازي 30 محصول صنايع‌دستي ميدان امام اصفهان مورد توجه است.

رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي در ادامه اظهار داشت: بازارهاي هدف صنايع‌‌دستي در داخل نيز به اندازه بازارهاي خارجي اهميت دارند بنابراين شناسايي 3 بازار هدف داخلي نيز بايد در دستور کار قرار گيرد.

زاويه بر آسيب شناسي مقررات و قوانين موجود در حوزه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي تأکيد کرد و افزود: با توجه به مشکلاتي که در اين بخش با آن روبرو هستيم بازبيني قوانين و اصلاح آن به عنوان يک هدف بايد تعريف شود.

رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان کرد: بهينه سازي در توليد اقلام و محصولات صنايع‌دستي به ويژه لعاب سفال لالجين همدان نيز مورد تأکيد اين پژوهشکده است.

111/

انتهای پیام/

کد خبر 138812141